Pages

Tuesday 8 December 2015

Mencari rezeki

Entri 2

Teks : Raja Nor Soraya Raja Azman

Ahli keluarga saya ke semuanya makan gaji. Tiada seorang pun yang membuka perniagaan sendiri. Sedari dari dulu lagi kita didedahkan dengan makan gaji. Bekerja 26 hari sebulan, hujung bulan dapat gaji. Ada yang mendapat gaji 2 kali sebulan, macam saya. Duit yang dapat digunakan untuk membayar segala macam tanggungan.

Membayar bil elektrik, air, astro, telefon, cukai pintu, cukai tanah, duit ansuran kereta, rumah, kad kredit dan segala macam bil. Ini belum termasuk lagi perbelanjaan harian seperti belanja dapur, barang basah, maintenance kereta, maintenance rumah, minyak kereta, belanja sekolah anak, yuran sekolah, pengangkutan sekolah anak dan bermacam jenis bayaran lagi.

Kadang-kadang nak menyimpan pun tak dapat disebabkan segala macam tanggungan dan bil yang harus dijelaskan. Senario makan gaji ni memang macam tu lah agaknya ye....

Bukan mudah nak mencari makan sebenarnya. Segala macam ujian dan cabaran harus ditempuh. Kesabaran, keikhlasan dan konsistensi penting agar segala usaha mendapat tempat di sisi Allah SWT.
Anak-anak harus dididik untuk menerapkan segala nilai-nilai murni yang disebutkan di atas di dalam kehidupan seharian. Ibu bapa memainkan peranan penting dalam memberi contoh terbaik kepada anak-anak.

Walau kerja apa pun yang kita buat untuk menyara hidup,kerja tersebut mestilah halal. Kerja yang halal walaupun sedikit pulangannya akan diberkati Allah SWT.

Sama-samalah kita berusaha mencari rezeki yang halal lagi berkat. Semoga Allah memudahkan segala urusan kita dunia dan akhirat....

No comments:

Post a Comment