Pages

Thursday 10 December 2015

Kek

Entri 5

Teks : Raja Nor Soraya Bt Raja Azman

Saya merupakan seorang " cake lover". Semua jenis kek saya makan tapi yang menjadi "favorite" saya adalah kek coklat, terutamanya "moist choclate cake". Ingat lagi semasa kecil dahulu. Makcik saudara saya yang saya panggil Mak Ngah kerap membuat kek. Kek coklat, kek marble, kek oren, kek vanila merupakan kek-kek yang Mak Ngah selalu buat.

Sekiranya beliau membuat kek, saya akan menjadi pemerhati beliau. Mak Ngah merupakan seorang yang agak "particular". Mak Ngah lebih "bersifat lone ranger". Beliau lebih senang membuat kerja bersendirian tanpa penglibatan orang lain.

Sekiranya Mak Ngah membuat kek saya akan duduk berdekatan memerhatikan segala tindak tanduk Mak Ngah. Bahagian yang paling saya suka ialah apabila Mak Ngah mengalihkan adunan kek ke dalam bekas kek. Saya akan menjilat saki baki kek yang ada pada senduk kek. Saya akan mengaut lebihan kek pada bekas adunan kek menggunakan jari....sungguh lazat rasanya! Bukan saya sahaja, kakak saya pun akan buat perkara yang sama....

Secara tak langsung, saya belajar cara membuat kek dari Mak Ngah. Saya telah mencuba membuat kek sendiri semasa saya berada di Darjah 6 ( Tahun 6 kalau sekarang). Saya mencuba pelbagai jenis kek. Kek buah 'prune', kek gula hangus, kek marble, kek vanilla dan yang paling menjadi tumpuan saya adalah kek coklat.

Kecintaan saya kepada kek tidak pernah pudar sehingga kini. Saya membuat pelbagai jenis kek dan membawanya ke pejabat untuk dimakan bersama rakan sekerja. Rakan-rakan akan memberi komen mereka tentang kek yang saya buat. Saya membuat lagi beraneka jenis kek. Kek oren, kek minyak dan kek karot merupakan tambahan kepada kek yang pernah saya buat.

Saya akan terus lagi mencuba lain-lain jenis kek. Saya suka makan kek dari dulu, kini dan selamanya :)

No comments:

Post a Comment